Ontdekt de geselecteerden van de BKRK-award #Glas!

Begin 2020 lanceerde VAKlab de BKRK-award #Glas. Voor de BKRK-award #Glas zijn we opzoek naar een creatieve ondernemer met een passie voor glas die door middel van een product, project, dienst of onderzoek het authentieke vakmanschap glas in al zijn facetten kan tonen. Het vakmanschap glas mag dus in de brede zin van het woord omvat worden.

We kregen 50(!) originele en boeiende inschrijvingen binnen. Het was dus zeker geen gemakkelijke keuze voor de jury om 10 geselecteerden te kiezen. Uit deze 10 zal er uiteindelijk de beste vakman/ vakvrouw verkozen worden. De uitreiking zal plaatsvinden bij Serax.

Hierbij in alfabetische volgorde de 10 kandidaten die werden geselecteerd door onze jury:

Crèvecoeur Bea

- LUX-O-GRAPHIE

Bea's werk is een vertaling van de wereld die ze ziet en ervaart.
Architectuur, antropologie, culturen en religies zijn haar grote interesses. Reizen is haar passie.
De beelden die ze al reizend opbouwt, rangschikt,herkauwt en verteert, krijgen gestalte in haar werk
van glas, porselein, textiel, recyclagemateriaal…
Ze analyseert, stileert en bouwt weer op.
Haar werk is architecturaal. Het is een spel van ritme, beweging, licht en schaduw

Lux-o-graphie Screen, roomdivider, lightobject

Het werk is een zoektocht naar de leegte,
het essentiële, het niets , de verstilling
Het is een onderzoek naar licht en schaduw
Het is een zoeken naar de cadans van het leven
buiten de opdringerigheid van de sociale media

Deriemaker Ruben (DERI3)
- WAVE

DERI3' is de toepasselijke afkorting van Ruben Deriemaeker, omdat het de ouderwetse Vlaamse spelling voor 'maker' bevat. DERI3 staat voor de symbiose van functie en vorm. Elk ontwerp is een kunstwerk, persoonlijk ontworpen voor uw huis, kantoor of openbare ruimte. Het resultaat zijn unieke, verfijnde en hoogwaardige meubelstukken die je niet zomaar in de hoek plaatst.

WAVE is een lamp/collectie bestaand uit gerecycleerd glas en gebaseerd op de grote glaspartijen van het MAS. Deze glaspartijen zijn in Rubens ogen een subliem staaltje kunst en belichamen als geen ander de schoonheid van het materiaal en de oneindige toepassing hiervan. “Een ode aan het glas van het MAS”.

 
Fotografie: Alexandra Bertels

Ingelaere Annika

- Zooming in, zooming out

Annika is sinds kindsbeen af gefascineerd door toegepaste kunsten. Ze behaalde haar Master in Grafische vormgeving en nadien Juweelontwerp en Edelsmeden. Kleur en natuurlijke elementen zijn doorheen haar oeuvre steeds terug te vinden. Ze experimenteert steeds met vorm, techniek en materialen. Door zichzelf continu bij te scholen, evolueert ze ook. Ze houdt van het creëren en geeft haar kennis ook graag door aan anderen.

Als je landschappen vergelijkt met ingezoomde foto’s van zaden, merk je overeenkomsten op. De geometrische vormen en organische oppervlakten komen in beide gevallen voor. Dit project focust zich op de schoonheid van vervuiling. Wanneer je bepaalde, door de mens vervuilde landschappen uitgezoomd bekijkt, bevatten deze vaak een esthetische schoonheid, hoe ironisch het ook mag zijn. Als je inzoomt brengt het de ruwheid naar boven. Annika probeert de kijker bewust te maken van de milieuproblematiek.

De zilveren stukken uit haar masterproject zijn een onderzoek naar vorm, kleur en structuur die in de natuur en de vervuiling terug te vinden zijn. In het project voor de BKRK-award wil Annika op zoek gaan om haar laatste werk terug uit te zoomen. Het idee is om groter te gaan werken en om rechtstreeks in metalen (staal, koper, zilver) vormen glas te gieten, blazen i.p.v. glas te laten smelten in een malle. De vormen zouden objecten kunnen worden maar aangezien Annika graag een functie geeft aan wat ze creëert worden er lichtobjecten van gemaakt.

Kuyckx Anouck en Meers Thomas
- GLASSTROMEN

Glas is in het dagelijks leven overal rondom ons aanwezig. Dit als bouwmateriaal, keukengereedschap, verpakking van voeding, drankopslag, tuin, interieur... Door zijn veelzijdig gebruik is er een grote omloop van glas waardoor het recycleren ervan van groot belang is. Dit om de afvalberg te verminderen alsook de hoge energie die nodig is bij de productie van het materiaal te drukken. Algemeen is er geweten dat glas volledig te recycleren is. In de praktijk daarentegen zien we dat dit slechts mogelijk is voor ongeveer 90% van het materiaal. Deze overige 10% (niet te recycleren glas) wordt afgevoerd naar stortplaatsen waar het in de grond ‘verdwijnt’. KUYCKXMEERS doet onderzoek naar het omgaan met restmateriaal. Dit was dan ook hun aanknopingspunt voor het benaderen van glas.

 

Studio Segers
- BRIGG

Productdesigners Wim Segers, Bob Segers en Tom Fonteyn (Studio Segers) staan voor een no-nonsense aanpak. Ieder ontwerp doorloopt een logisch ontwerpproces waarbij het verwerken van producteisen wordt vertaald naar uitgesproken karaktervolle entiteiten. Met respect voor de context, duurzaam materiaalgebruik en een doorgedreven esthetiek wordt gewerkt aan kwalitatieve producten die hun weg naar de markt vinden.

Respect voor ambacht en traditie zijn een basiswaarde. De uitdaging is om producten te ontwerpen die vluchtige trends overstijgen, die zuiver en eerlijk vormgegeven zijn. Aandacht voor detail en verfijnde eenvoud zijn essentieel. Iedere probleemstelling wordt met passie geanalyseerd en verwerkt tot krachtige, vernieuwende concepten.

BRIGG is een ontwerp van een architecturaal verlichtingsconcept dat ontstaat vanuit een onderzoek naar de limieten van glas waar oppervlakte, structuur en verhouding centraal staan. 

Het ruwe, haast diffuus glas vormt de schil van het verlichtingselement. De toevalligheid van het maakproces en de oppervlakteafwerking van het glas, garanderen een boeiend lichtspel. BRIGG is een spel van verhoudingen en maten dat de grenzen van glas opzoekt. Het concept BRIGG zoekt de spanning tussen ruw, ontembaar glas en precieze, hoogwaardige materialen.

Thomas Myriam (Mytglassart)

- Proces “kleur in vensterglas”

Mytglassart staat voor het creatieve werk van glaskunstenaar Myriam Thomas. Myriam begon in 2011 met haar glaskunstopleiding aan het IKA (Instituut voor Kunst en Ambacht) te Mechelen. Door haar opleiding als scheikundige te gebruiken bij eigen onderzoekjes naar een nieuwe invulling van bestaande glastechnieken ontwikkelde ze gaandeweg haar eigen artistieke vingerafdruk.

Het onderzoek naar het proces van kleurvorming in vensterglas met koper en/of koperoxide werd uiteindelijk weerhouden. Dat proces is controleerbaar en biedt toch voldoende verrassingen om verder op in te spelen. Nu integreert ze dit proces met koperstains in eigenzinnige glasobjecten.  


Fotograaf Stijn Wuyts

Van Eeckhout Bloe
- BloeGlass

In 2019 studeerde Bloe af als Master keramiek en glas aan Luca te Gent. Gefascineerd door experiment startte ze de zoektocht naar haar eigen materie. Ze wilde haar meest gebruikte materiaal combineren met haar meest geliefde techniek; porselein & glasblazen. Experimenten met glasvormers, smeltpuntverlagers, porseleinpoeders, etc. leidde tot haar eigen chemische samenstelling; “BloeGlass”. Dit is glas met een van nature rijke, transparante, lichtblauwe kleur. Heden ligt Bloe’s focus op het toepassen van haar glas, tot een werk waar vorm en materie samenkomen.

 

Fragmenture
- Torum

Fragmenture is het ontwerpbureau van de Gentse architecte Lies Van Kerckhove. De studio is gespecialiseerd in meubel- en interieurontwerp. De interactie tussen concept, verbeelding en materialisatie staat centraal in het creatieve proces. Een speelse meerwaarde geven aan alledaagse voorwerpen en ruimtes is het streefdoel voor elk project.

Ons ecologisch bewustzijn is de voorbije jaren sterk gegroeid, en die beweging zal zich blijven doorzetten. De klimaatsverandering - en de gevolgen die we daarvan al ondervinden - dwingt ons om bewust na te denken over dagelijkse beslommeringen als afval en waterverbruik.

Waar het vroeger not done was om bij een etentje kraantjeswater aan te bieden, is het vandaag de normaalste zaak ter wereld. Daardoor herwint de waterkaraf zijn plaats in de hedendaagse huisraad. Naast zijn functionele rol, wordt ook zijn esthetiek belangrijk. De karaf vergezelt elke maaltijd, hij staat altijd op tafel als er gasten zijn.

Glas is het uitgelezen materiaal om een waterkaraf in uit te voeren. Het is duurzaam, transparant en onderhoudsvriendelijk. De vormgeving van deze karaffen is een kwinkslag naar de klassieke PET-flessen: herkenbaar en tegelijkertijd origineel. Een duurzaam en elegant alternatief voor flessenwater.

De Torum-collectie bestaat uit 2 verschillende karaffen, voor verschillende gelegenheden. Beide flessen staan mooi op zichzelf, het unieke aan de Torum karaffen is dat je ze ook kan combineren. Samen worden ze een architecturale sculptuur. Als ze niet gebruikt worden functioneren ze als een excentrieke glazen keuken-totem.

 

Verschooren Veerle
- Kamerscherm/raamverdeler

Veerle Verschooren neemt heel graag deel aan deze wedstrijd om een ode te brengen aan het ‘springlevende ambacht van glas-in-lood. Niet meer maar ook niet minder.

Al vele jaren brengt zij licht- en kleurenspel met glas én lood in interieurs waar mensen wonen, werken, spelen. Aangezien ze maatwerk levert, zijn er geen overstocks. Veerle maakt glaswerk dat een leven lang meegaat. Het resultaat is geen mode-item dat het volgende jaar vervangen wordt, maar een love-item dat je een leven lang kan koesteren. Door te kunnen deelnemen aan de  BKRK-award Glas, hoopt Veerle om nog meer mensen te kunnen aanspreken en overtuigen van de schoonheid van glas en lood. Het doel is om dit op een even duurzame manier te kunnen doen, door glas-in-lood te implementeren in de ruimte als raamverdeler bij grote glaspartijen, als kamerscherm om een cosy corner te creëren of een praktijkruimte stijlvol in te richten.

Van Roy Ilse en Viljoen Madeli
- VESSELS OF VOID

Madeli Viljoen (ZA), behaalde in 2020 haar Masterdiloma Object & Jewellery aan PXL-MAD, School of Arts te Hasselt waar ze momenteel een Master-na-Masterprogramma volgt aan de afdeling Fine Arts, Studio Sculpture and installation.

Ilse Van Roy (BE) is beeldend kunstenaar en docent aan PXL-MAD, School Of Arts, waar ze de glasstudio leidt.

Samen vormen ze het kunstenaars- duo VILJOEN-VAN ROY.

Vanuit hun individuele kunstenpraktijken zoeken ze naar synergieën waardoor de som meer kan zijn dan de delen. Beiden zijn ze geïnteresseerd om het archetype van de kruik verder te exploreren en de decoraties die we er vaak op terugvinden in de vorm van dieren en menselijke figuren. Historisch dienen deze versieringen als de overdragers van informatie, brengen verhalen rond bescherming en geven meer duiding aan de objecten. VILJOEN-VAN ROY wil onderzoeken hoe ze de Casting techniek én de techniek van het Glasblazen samen kunnen voegen. Alsook de integratie van textiel en metalen in relatie tot glas is een zoektocht die ze voor ogen hebben. Hun project brachten ze samen onder de titel: ‘VESSELS OF VOID'.