De meest gestelde vragen over Instagram

FAQ Instagram

VAKlab organiseerde een online webinarreeks over de basis van Instagram. Zo kan jij je als vakman/vrouw nog beter voorstellen aan de wereld. Want zien, dat is (een stap naar) kopen.

Wil jij ook een beter zicht over hoe je Instagram professioneel (als bedrijf) kan inzetten? Wij zetten de meest gestelde vragen hieronder op een rijtje voor jou. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld. Heb je zelf een vraag? Stuur ons dan een mailtje en wij voegen jouw vraag toe aan deze pagina.

Waarom Instagram professioneel inzetten?

Gezien VAKlab geen aandelen heeft bij Instagram ;) is deze pagina zeker geen promopraatje voor Instagram. Het is belangrijk om weten dat Instagram maar één onderdeel is van je volledige bedrijfscommunicatie. Maar dat maakt het zeker geen onbelangrijk deel. Zowat één op de drie Belgen heeft een Instagramprofiel en 60% daarvan logt dagelijks in. Instagram werd jaren geleden geïntroduceerd als hét netwerkplatform voor mobiel gebruik. Het is dus echt gemaakt om te gebruiken via je smartphone. En dat doen we, massaal.

Daarnaast is het ook belangrijk om weten dat je bij Instagram, net zoals op Facebook, van je account een bedrijfspagina kan maken. Het is dan ook belangrijk dat je voor een efficiënte manier van werken je bedrijfspagina op Facebook en Instagram aan elkaar koppelt. Dat doe je trouwens als volgt:

  1. Open op je computer je Facebookpagina
  2. Klik rechtsboven op Instellingen
  3. Klik in de kolom links op Instagram
  4. Klik op aanmelden
  5. Log in bij je Instagramaccount dat je wilt koppelen

Welke info voeg ik toe in mijn biografie?

Je biografie is een introductie over je bedrijf voor je profielbezoekers. Hier maak je beknopt duidelijk wie je bent, waar je voor staat en wat je aanbiedt.

Maak hiervoor gebruik van de juiste termen en keywords. Denk vanuit je profielbezoeker en trek de aandacht van die bezoeker. Leg uit waarom ze jou moeten volgen. Je kan dit doen met een volledige zin, maar je kan ook werken met kernwoorden die je bij voorkeur onder elkaar zet (door middel van de ‘enter’ toets te gebruiken). Wanneer je klikbare hashtags toevoegt is je profiel makkelijker vindbaar én kan je volgers oproepen om deze ook te gebruiken, zoals Bokrijk in onderstaand voorbeeld.

 

Relevante emoticons kunnen je woorden kracht bijzetten. Gebruik de pin emoji om je locatie aan te duiden, een wereldbol kan duurzaamheid ondersteunen en een diamant kan relevant zijn als juwelier.

Hoe voeg ik een websitelink toe op mijn profiel?

Wanneer je op je account kiest voor ‘ profiel bewerken’ kan je in het vak ‘website’ de link URL link van je eigen website of webshop plaatsen.

Post jij graag blogberichten, nieuwsitems of producten in je webshop? Dan kan je er ook voor kiezen om meerdere links toe te voegen aan je account. Hiervoor kan je de handige website Linktree voor gebruiken. Maak een account op deze website of meld je aan met je Instagramaccount. Eens in je account kan je links een nieuwe link toevoegen met titel. Je voegt hier zoveel links toe als je wilt en rechts krijg je een voorbeeld over hoe dat er zal uitzien op je smartphone. Rechts boven komt nu één linktree link te staan. Kopieer deze in je Instagramprofiel en wie klikt op de link, kan kiezen naar welke landingspagina hij doorklikt.

Hoe plaats ik een foto met tekst, locatie en tags?

Je plaatst een foto door onderaan op de plusknop te drukken. De camerarol van je telefoon opent en je kan een foto selecteren. Klik je op de gestapelde vierkantjes, dan kan je zelf meerdere foto’s toevoegen aan één post. Je kan met de verschillende bewerkingstools je foto bijsnijden, het licht aanpassen, een filter toevoegen…

Wanneer je je foto geselecteerd en bewerkt hebt kan je verder gaan met het toevoegen van tekst en hashtags (groene kader), het taggen van personen (oranje kader), een locatie (blauwe kader) en de keuze maken of je het bericht ook op je facebookpagina wil plaatsen (of andere sociale media). Wanneer je op delen klikt, komt de foto op je feed te staan.

Kan ik de tekst onder een reeds geplaatste foto nog bewerken?

Wanneer je een foto online hebt geplaatst, kan je de foto zelf niet meer bewerken. Je kan wel de tekst, locatie en personentags nog wijzigen. Dat doe je door bij de foto die je wenst te bewerken rechts bovenaan op de 3 bolletjes te klikken. Er verschijnt een kader waar je kiest voor ‘bewerken’. Je kan de locatie toevoegen of wijzigen, personentags aanpassen en je tekst en hashtags aanpassen. Klik op het vinkje rechts vanboven om je wijzigingen op te slaan.

Waarover kan ik berichten posten?

Je bent een ondernemer en je houdt van je vakmanschap. Berichten posten over je passie is dus een vanzelfsprekendheid. Maar elke dag met iets nieuws komen? Toegegeven, het is niet gemakkelijk. Hierbij dus wat inspiratie:

  1. Stel jezelf voor. Wie ben je? Waarom ben je gestart als zelfstandige? Wat is je ondernemersverhaal?
  2. Spreek over je product/dienst/passie. Van waar komt deze passie?
  3. Inspireer je volgers met quotes. Misschien laten klanten wel eens een leuke reactie achter? Maak er een quote van en deel deze op je feed (mits toestemming!).
  4. Speel in op top topicals: post op je sociale media iets dat inspeelt op een gebeurtenis of feestdag. Via deze website vind je een handig overzicht. Je kan ook inspelen op seizoenen of themaweken maken waar je elke dag post rond één bepaald thema.
  5. Speel in op de actualiteit. Is er een artikel verschenen dat relevant is voor jouw bedrijf of sector? Deel het artikel en schrijf er een positieve boodschap bij.
  6. Geef een blik achter de schermen van je organisatie.
  7. Leer je volgers iets of vraag hoe ze jou kunnen helpen. Iedereen leert graag bij. Misschien kan jij wel volgens het ‘DIY’-principe je volgers iets leren. En heb je zelf hulp nodig? Stel een vraag rondom een bepaald thema aan je volgers en vraag naar antwoorden in de comments. Zo creëer je ook interactie én zal je bericht beter scoren.

Hoe kan ik het bericht van iemand anders delen?

De makkelijkste en meest professionele manier om een foto van iemand anders te delen is met de REPOST app. Met deze app kan je berichten delen op je feed en in je story’s. De tekst onder het originele bericht wordt automatisch gekopieerd naar je klembord. Je kan ervoor kiezen om deze tekst te plakken, maar je kan ook een eigen tekst typen.

Wil je een bericht delen? Ga dan naar het bericht en klik rechts bovenaan op de drie puntjes. Kies ‘link kopiëren’. Ga je nu naar de Repost app, dan staat de gekozen foto hier automatisch in. Klik je op de gewenste foto, dan staat er automatisch de naam van het account op van de originele post. Je kan deze naam van plaats veranderen (een andere hoek of weglaten). Je kan de foto opslaan (save) of onmiddellijk posten (repost).

Je kiest of de foto wordt ge-repost in je story of je feed. Kies je voor feed? Dan kan je in het veld van de omschrijving automatisch de originele tekst plakken vanaf je klembord.

Waarom hashtags gebruiken?‚Äč

Het gebruiken van hashtags is zeer voordelig als je jouw content aan de man wil brengen. Als Instagramgebruiker kan je namelijk niet alleen andere gebruikers of bedrijven volgen, je kan ook hashtags volgen die voor jou relevant zijn. Op die manier krijg je op je feed content te zien die relevant en interessant is voor jou.

Hoe doe je dat? Klik op het vergrootglas onderaan de pagina om naar de zoekbalk van Instagram te gaan. Als je in de zoekbalk staat, zie je onder de zoekbalk ‘Top’, ‘Accounts’, ‘Tags’, en ‘plaatsen’ staan. Wanneer je op tags klikt, stelt Instagram zelf al enkele hashtags voor die je kan volgen. Je kan nu ook in de zoekbalk op zoek gaan naar andere tags die jou interesseren.

Relevante hashtags gebruiken onder jouw post, zorgt ervoor dat je bericht bij de juiste mensen terecht komt. Naast zij die jou al volgen, kan het bericht ook worden opgepikt door gebruikers die de hashtag volgen die jij gebruikt. Om te zien of jouw hashtags aanslaan, kan je bij de statistieken van je bericht kijken hoe mensen ermee in aanraking zijn gekomen. Ga naar jouw bericht, klik op ‘statistieken weergeven’ en kijk bij ‘via hashtags’.

Weet je niet goed welke hashtags te gebruiken? Ga gerust eens kijken bij andere Instagramgebruikers. Welke hashtags volgen of gebruiken zij? Maak lijstjes van mogelijke hashtags die passen bij jouw product of dienst en gebruik deze steeds opnieuw. Zorg ervoor dat je hashtags relevant zijn voor de inhoud van je bericht. Je kan tot dertig hashtags gebruiken per bericht.

Hoe kan ik zien of een bericht ‘scoort’?

Zoals hierboven reeds aangehaald, kan je gebruik maken van Instagram statistieken om je bericht te kunnen opvolgen. Ga naar het bericht dat wil je bekijken en klik daarna op statistieken weergeven. Je krijgt dan volgend scherm te zien. Hier kan je bekijken hoeveel likes en reacties je bericht heeft. Evenals of het doorgestuurd (vliegertje) of opgeslagen (lintje rechts) is. Daarnaast kan je ook kijken hoeveel mensen je profiel hebben bezocht na het zien van je bericht.

Scrol je verder naar beneden, dan kan je onder meer zien of je volgers hebt bijgekregen dankzij dit bericht en op welke manier je de accounts bereikt hebt die dit bericht zagen.

Kan je zien of iemand je heeft ontvolgd?

Om te kunnen zien of iemand je heeft ontvolgd, moet je een aparte app downloaden. Hier zijn heel veel verschillende opties. Wanneer je in de app store, Google play store ingeeft: follow/unfollow Instagram, krijg je heel veel verschillende apps te zien. Let wel op dat het overmatig gebruik van sommige van deze apps kan leiden tot het tijdelijk (24 of 48u) blokkeren van je profiel of sommige handelingen op Instagram door Instagram zelf. Het bedrijf ziet deze acties dan als spam.

We vullen deze pagina regelmatig aan met nieuwe vragen over Instagram. Heb jij een vraag? Laat het ons zeker weten door een mailtje te sturen